Jalan Selangau (Sibu-Mukah) - 1 Jun 2011

Ini merupakan simpang utama Jalan Selangau, Sibu. Gambar kecil merujuk kepada gerai makan di mana tempat persinggahan semua bas, samada dari Mukah, Bintulu atau Miri.


Surau ini terletak tidak jauh dari simpang masuk Jalan Selangau.


Ini pula Pondok Polis berdekatan dengan simpang Balingian.


Gambaran jalan raya yang telah diturap sepenuhnya dari simpang Jalan Selangau Sibu sehingga ke simpang Balingian.


















Batang Lupar, Sri Aman
Ini adalah gambaran jambatan Batang Lupar. Ketika kami melalui jambatan ini, kami telah melihat kemalangan berlaku antara lori dan proton saga. Keadaan kereta memang teruk, pastinya pemandu kereta tersebut mengalami luka parah. Apa yang penting bagi kita semua sebagai pengguna jalan raya, "Memandulah Berhati-hati". Banyakkan bersabar ketika memandu. "Elakkan Hari Perayaan Berdarah". 'Embak kata orang Serawak..."Boh Segaut Gilak Bah"'




Bukit Begunan
Bukit paling tinggi di mana jika anda melalui jalan Bukit Begunan ini, telinga anda akan berasa sakit kerana tekanan di kawasan tinggi. Anda perlu menelan air liur beberapa kali untuk mengurangi kesakitan ini. Seumpama menaiki kapal terbang semasa proses pelepasan.




Kesemua gambar ini diambil ketika kami balik bercuti ke Kuching pada 1 Jun 2011. Seperti yang anda semua saksikan di atas, keadaan jalan raya amat baik dan hanya mengambil masa selama 45 minit sahaja dari Mukah. Tidak seperti tahun sebelumnya, perjalanan memakan masa 2 - 3 jam untuk sampai ke Mukah. Terima kasih kepada pihak kerajaan, JKR dan NAIM Holding yang telah membantu menyiapkan jalan ini dengan cepat.

Kepada pengguna Jalan Selangau..."Pandulah dengan Berhemat" Jangan jadi mat rempit k...

2 comments

Perjalanan bertambah lancar...

wahh bgus nye entry ni... tahun depan sy menetap dekat mukah.. boleh la berkenalan2 kan?? =)


EmoticonEmoticon