Apa yang saya belajar tentang buat duit dengan blogging

As salam buat rakan pembaca,

Topik yang menarik untuk dikupas. Apa yang aku belajar tentang buat duit dengan blogging. Setiap hari aku mengupdate blog dengan semangatnya, berkongsi rasa bersama pembaca. Di samping itu, dengan berblog aku mencorak perancangan meraih side income. Berblogging bukan hanya untuk suka-suka, tapi memberi keuntungan. Apa, bagaimana, caranya malah hasilnya juga bakal aku kongsikan bersama pembaca sekalian.

Apa yang saya belajar tentang buat duit dengan blogging, jana income melalui blog

Proses membuat duit melalui blogging:

1. Kuasai ilmu, timba ilmu setiap hari, cari ilmu

Ingin berada kekal di alam blogging, kita harus mempunyai ilmu. Fahami selok belok dunia blogging. Membuat blog itu mudah, berapa ratus blog pun kita mampu hasilkan setiap hari. Tapi bagaimana untuk mengekalkannya di samping memberi pendapatan lumayan itu cabaran paling sukar! Ketahui teknik SEO untuk mendapat trafik organik. Pentingnya trafik sesebuah blog kerana dari situ pihak pengiklan akan melanggan dan membayar kita bagi perkhidmatan medium mempromosikan produk mereka.

Bagi aku sendiri, cara untuk dapatkan ilmu SEO ialah menerusi pembacaan di internet. Menerusi buah fikiran dan pengalaman rakan blogger kita. Segala panduan aku terapkan ke dalam blog. Walaupun prosesnya perlahan, namun ilmu SEO sangat penting untuk dipelajari. Sering membuat rujukan SEO menerusi blogger ini: Hasrul Hassan, Denai Hati, Adib Site dan beberapa rakan blogger yang lain. Wokeh! Yang ni yang free. Boleh baca gitu-gitu je. Takde bayaran. Tapi yang terhangat di pasaran: Teknik SEO Merah Jambu. Untuk dapatkan yang ni kena beli la. Banyak ilmu SEO bakal kita perolehi.

Ketahui jenis-jenis pengiklanan di luar sana. Antaranya Nuffnang, Komli, adsense, program affiliate, churp churp, 8share, exabytes dan banyak lagi. Baca dan fahami apa syarat yang perlu dipenuhi untuk menjalinkan kerjasama bersama mereka. Mengapa pengiklanan ini penting? Kerana dari sini blog kita bakal menjana pendapatan. Ketahui 30 Senarai Buat Duit Dengan Program Pengiklanan (Advertising Program) dan 101 Platform Syarikat Pengiklanan Blog.

2. Tahu potensi blog sendiri

Buat kajian mengenai blog sendiri. Lihat statistik pengunjung. Macam aku, aku selalu refer di akaun Nuffnang bahagian analytic. Adakah dalam tempoh seminggu/sebulan statistik trafik menurun, menaik atau terumbang-ambing.

Lihat pada catatan unique visitors. Inilah yang menjadi sasaran pengiklan. Andai mendapat trafik yang maintain cantik, alhamdulillah. Seterusnya cari target pengiklanan yang syaratnya kita telah lepasi.

Macam aku, unique visitors di blog ialah lebih 400 uv setiap hari. So, kat sini aku dah layak dapat kempen CPUV Nuffnang (syarat ditetapkan lebih 150 uv setiap hari). Fahami Cara buat DUIT dengan NUFFNANG. Juga melepasi syarat iklan exabytes yang mensasarkan 350 uv sehari. Fahami juga cara Buat Duit Dengan Exabytes. Melalui potensi blog disinilah peluang keemasan untuk kita menjana duit.

3. Usaha yang konsisten

Tingkatkan usaha dalam mendapatkan trafik yang cantik. Seperti yang aku maklumkan sebelum ni, dengan trafiklah kita dibayar oleh pengiklan. Especially kempen CPUV yang dibayar berdasarkan unique visitors yang datang ke blog kita. Terpilih dalam kempen ini sesuatu yang menguntungkan! Kerana tidak semua blog itu ditawarkan kempen CPUV. Hargai peluang keemasan ini dengan Tips Tingkatkan Earning CPUV Nuffnang.

Boleh rujuk di sini: 15 Cara Meningkatkan Trafik Blog yang ditulis oleh blogger termasyhur Denai Hati. Cara aku meningkatkan trafik pula melalui:
  • Blogwalking ke blog rakan-rakan lain
  • Join segmen/giveaway/contest
  • Anjurkan segmen atau giveaway di blog aku sendiri
  • Menjadi penaja hadiah bagi giveaway blog lain
  • Ping entry di laman ping
  • Promosi entry di facebook, twitter dan sebagainya

Dalam pada itu juga, usaha yang konsisten dalam mengupdate bio blogger di akaun Nuffnang, seterusnya rajin mengupdate survey. Ini bagi membolehkan blog aku menerima kempen CPUV Nuffnang. Semakin kerap hantar survey, semakin cerah blog ditawarkan kempen CPUV. Aku juga sering kali mengaplikasi kaedah ini untuk mendapat kempen CPUV yang berterusan: Tips Dapatkan CPUV dari Nuffnang.

Juga melalui kempen CPC Nuffnang yang dikira berdasarkan per klik pengunjung. 1 klik mewakili 25 sen. So, dalam entry aku tu sesekala aku promosi jugak iklan yang berlegar di blog aku. Sambil menggunakan ayat menggoda jiwa dan raga pengunjung, untuk timbulkan rasa ingin tahu dan klik iklan tersebut. Dengan cara ni, dapat la menjana sedikit pendapatan setiap hari. Lihat di sini: Tips Bagaimana CPUV & CPC Nuffnang Memberi Duit Pada Blog.

Malahan untuk iklan 8share, aku bergiat aktif mempromosikan iklan ditawarkan. Kalau tak aktif macam mana kita nak dapat income, betul tak? Ayat juga aku ubah sedikit, agar menarik pembaca untuk klik dan mengetahui isi iklan tersebut. 1 klik iklan dibayar 20 sen. Jenuh la nak tunggu cukup RM50 baru dapat cash out. Tapi tu la, macam aku cakap atas tu. Nak cari duit, usaha kena konsisten. Ingin duit 8share anda beranak-pinak? Ketahui cara Buat Duit Dengan Says.

4. Cari peluang raih income lumayan!

Untuk mendapat income lumayan. Kita jangan menunggu. Tapi harus mencari! Kena alert apa tawaran hot pengiklanan masa kini. Kena sentiasa semak di email. Kerana dari situ peluang jana wang ditawarkan. Setakat ini, aku pernah ditawarkan review 2 buah company untuk promosikan produk mereka.

Semak tawaran kempen blogbuster di akaun Nuffnang. Ketahui cara Jana income melalui Kempen Blogbuster. Memandangkan tawaran kempen blogbuster ni bermusim, kita kena alert pada tawaran tersebut. Kempen ni berlangsung tak lama. Hanya beberapa minggu sahaja. Apa yang menariknya pasal kempen blogbuster, kita boleh menjana income mencecah ratusan ringgit! Sini aku kongsikan pengalaman aku. Kempen blogbuster bulan Julai yang lalu, kempen Switch 2 U (U Mobile). Tempoh kempen berlangsung 3 minggu sahaja. Pendapatan diterima untuk kempen ni bernilai:
  
Menerima bayaran RM540.00 hanya 3 minggu sahaja

Kena perhatikan juga, tempoh expired iklan exabytes. Tempoh beriklan selama 3 bulan. Andai tempoh telah berakhir, cepat-cepat kita apply semula untuk mendapatkan bayaran baru untuk pengiklanan semula. Dapatlah memaksimumkan keuntungan hasil berblogging ni.

Ketahui juga iklan 8share terbaru melalui email. Rajin-rajinkan diri mencari iklan 8share terbaru melalui email. Rembat peluang yang ada semaksimumnya. Sebarkan dengan cepat di wall facebook dan twitter. Income pun cantik je masuk.

Bukan pengiklanan sahaja yang menawarkan ganjaran wang, malahan melalui penyertaan diri kita dalam segmen/giveaway/contest yang dianjurkan rakan blogger lain, pun salah satu cabang memperolehi pendapatan. Hadiah wang tunai tersedia di depan mata, gunakan peluang ini untuk merebut hadiah wang tunai. Rajinkan diri, tonjolkan kreativiti diri, insha Allah pasti akan membuahkan hasil.

5. Ganjaran hasil berblog

Sebagai pemberi semangat dan galakan buat rakan-rakan sekalian, sini aku share kan hasil usahaku berblogging.

Nuffnang: Selesai cash out sebanyak RM585.38
Exabytes: Menunggu bayaran RM50 buat kali kedua
8share: Menerima pembayaran RM200 untuk 2 kali
Wang hasil join segmen/giveaway/contest: Menerima lebih RM500 (wang ini telah aku gunakan untuk beli modem broadband RM155.50, sim kad Celcom RM12.50, al-quran digital RM330.00, baki wang ni akan aku guna untuk beli Samsung tablet 2 [7.0] dicampur dengan wang Nuffnang, 8share dan exabytes nanti.

Itulah sedikit sebanyak cabang menjana wang yang aku perolehi. Actually, aku juga masih dalam proses menjana income menerusi Churp Churp dan program affiliate. Alhamdulillah. Hasil usaha berblogging banyak manfaatnya. Moga perkongsian ini memberi manfaat buat rakan blogger tersayang semua. Setiap dari kita mempunyai cara tersendiri berblogging, menjana wang. Moga semuanya sukses dan mencapai target masing-masing. All the bez for u olls :) Assalamualaikum…  

 Pssst! Entry special ni join dari blog sabreehussin.com. Berminat untuk join? Meh terjah dengan KLIK SINI.

TAMAT: 15 OKTOBER 2013

5 comments

la sedang mencari idea ke, saya baru plan nak baca

tahniah anda sudah jadi pemenang ke 3



Entri Terbaru Saya : Theme Blog Premium Yang Diberi Percuma

@mrhanafithanks bebyk
yup..datang menerjah

tahniah kerana berjaya dpt no. 3 utk kontes nih.


EmoticonEmoticon