Dalam Kenangan

Malam sebelum, mmg sukar utk lelapkan mata. Rasa risau, gelisah, simpati, sedih...teringatkan pada kucing kesayanganku. Komeng namanya. Keadaannya semakin lemah. Pada mulanya mmg aku x perasaan. Balik dari membeli barang di bandar, aku mengemas segala barang2 yg dah di beli. Kelihatan di luar..kucing kesayanganku menunggu. Wajahnya menyembam ke bawah. Segera aku mendapatkannya sambil memberikan makanan kegemarannya 'Whiskas'. Ku usap kepala, "Makanlah..". Tiada reaksi. Aku berlalu mencuci tanganku di singki. Kemudian, hb ku datang seraya berkata.."Komeng tu x lama lagi tu...entah malam ni...entah esok..x bernafas lagi". Aku tersentap. Lantas ku memandang Komeng..Yaaa..aku baru perasaan. Keadaannya kelihatan lemah.. Namun anak matanya masih bergerak memandangku. Mata ku berkaca-kaca sambil mengusap kepalanya. Ku panjatkan doa agar hilanglah segala kesakitan yg ditanggung Komeng selama ini...juga disembuhkan sakitnya dgn segera. Perasaan hiba sudah menguasai diri.

Jam menunjukkan pukul 3 a.m...Namun, mata ini sukar utk tidur. Masih terbayang2 segala memori bersama Komeng. Juga di dorong rasa sedih, gelisah, bimbang akan keadaanya. Yaaa..aku memang takut akan kehilangan. Namun, andai riwayat hidupnya ditamatkan..aku redha..mungkin ini yg terbaik baginya..daripada menanggung kesakitan yg berpanjangan..juga melihat dirinya bergelut utk hidup..dirinya terseksa..

Masih aku teringat, kali pertama bertemu dgn Komeng..di luar KFC. Ianya kucing jalanan..namun tingkah lakunya begitu mesra sekali. Selepas menikmati hidangan tengahari di KFC, aku n hb menuju ke kereta. Dari jauh ku terpandang seekor kucing yg berbaring di bawah kereta. Ku masuk dlm perut kereta, sambil tanganku memusing button mencari channel radio. Tiba2 kucing yg di bwh kereta tu tadi, masuk ke dlm kereta. Aku tersenyum sambil berkata, "Ko nak ikut kami sekali kah..jom! tinggal bersama kami". Aku membuat keputusan utk membawanya balik, even pd mulanya hb ku kurang bersetuju. 

Ku selongkar kotak di tempat pembuangan sampah, semata-mata ingin mencari kotak utk diletakkan kucing tersebut di dlm. Byk kereta yg lalu lalang..entah kenapa hari itu aku beriya-iya ingin membawa kucing tu balik..tanpa ada rasa segan menyelongkar sampah. Semasa dlm perjalanan balik..mood ku sentiasa happy..menyambut kehadiran kucing baru yg ku berikan nama sbg Komeng.

Komeng dlm kereta

Sejak hari itu, Komenglah penemanku di umah. Makanan kegemarannya hanya 'Whiskas'. Ia x gemar memakan ikan, x spt kucing lain. Setiap kali tin di buka ia akan berlari-lari mendapatkan mangkuk makanannya. Juga ketika kami ingin ke dapur. Ia terlebih dahulu sampai ke depan, dan duduk menghadap mangkuk makanannya. Bagiku ia amat unik..coz x reti nak menangkap tikus. Apa2 sahaja haiwan/kumbang yg lalu di hadapannya, ia mudah terkejut, dan seakan2 takut menghampiri haiwan/kumbang. Berbanding ngn kucing lainku. Amat tangkas! Apa2 sahaja haiwan yg lalu, pasti dpt diterkamnya. Ia juga gemar minum, mengambil masa yg lama utk meminum air. Ketika itu jg kami kena menangguhkan mandi. Coz bila Komeng sedang minum di bilik mandi..pasti lama! Memakan masa sehingga 7 minit. Juga ketika kami tergesa-gesa ingin ke toilet. Andai terserempak dirinya di dlm toilet sambil minum air di dalam baldi..pasti kami mengeluh. Kerana terpaksa menahan hajat sambil menahan perut yg memulas2. 

Sering ku bergurau dgnnya. Aku juga sentiasa mengingatkannya yg ianya berasal dari KFC, sambil aku gelak2 jahat. Ku picit hidungnya, ku tarik ekornya..sehingga membuatkan ia bertambah meradang pdku. Sgt comel! Ia suka tidur, juga suka berebut2 tempat di tilam semasa menonton TV. Ia kurang gemar bermain di luar. Entah mengapa...myb takut badannya hitam. Tapi sememangnya ia sudah hitam. Antara ramai2 kucing ku..Komenglah yg paling aku sayang.. Yaaa..aku memang tuan yg berat sebelah..haha

3 bulan sebelum ini..ia dalam keadaan sakit. Aku kira selepas pergaduhan besar dgn kucingku yg seekor lagi tu. Byk luka2 pada badannya. Sehingga bernanah pd pipinya, kaki dan jg telinga. Aku berusaha membantunya dgn menyapu ubat. Korang blh KLIK SINI utk melihat aku menjd doktor. Sebulan sebelum hari ini, aku dan hb merancang utk balik kampung. Segala makanan kucing sudah disediakan utk stok 1 minggu. Kami memberikan amanah kpd org terdekat utk memberikan makanan pd kucing, yg sudah disediakan di luar umah. Hb ku mengamanahkan pd rakannya agar sentiasa memastikan mangkuk yg disediakan di luar umah sentiasa berisi air. Kerana kami tahu. Komeng sememangnya kuat minum.

Sekembalinya ke umah, Hanya Acai yg menunggu. Komeng tiada di umah. Begitu jg kucing2 yg lain. Hb ku menelefon rakannya n bertanyakan tentang Komeng sama ada berada di situ atau x. "Ooo..kucing kau yg pencat tu ada kat sini..tapi badannya dh semakin kurus". Petang itu juga hb ku mengambil Komeng. Memang..ia sudah semakin kurus..kelihatan x bermaya..lemah.. Namun, masih mengenali kami. Sayu hatiku melihatnya..

"Yang...ajalnya dah nak dekat..pagi td abang lihat ia terbaring bwh pokok rambutan..kelihatan lemah sgt..hanya bhgn perutnya sahaja yg bergerak". Aku bertambah sebak...tapi aku bersedia utk apa2 perkhabaran tentangnya. Andai aku 'kehilangannya' pasti membuatkan aku sedih...namun aku lagi sedih andai ia hidup terseksa begitu...

18 Jun 2012 - tengah hari - Komeng sudah pergi utk selamanya

Komeng dalam kenangan


.
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓

37 comments

sedih pulaa bace cerita kucing kamu nie..tinggal kenangankan semua:)

berair mata mek baca entry tok..dapat rasa kehilangan ya... lebih-lebih gik kucing yang paling kita sayang... sabar kak.. ingat jak daktok..komeng dah sik terseksa sakit gik..main-main ktk ngan pusak lain..supaya ktk sik teringat ngan nya gik.. keypoint..perasaan sedih sikpat dilayan gilak..kakak kuatkan hati k?

sabar ye..semua yg tjadi ada hikmahnya..moga allah membalas jasa awk sbb jagakan kucing ini daripada kucing jalanan kpd kucing kesayangan.

piluk ati mek baca entry ktk tok...

alahai sedih baca kisah kucing yumida ni..sabar yer, besar pahala awak dapat tau...

sedihnya baca yumida....tinggal kenangan semua tu kan

assalamualaikum yumida...sedih hati mama apabila membaca cite tentang Komeng ni...sayu melihatnya moga Komeng bersemadi dgn aman...:(

Alahai...sedih pulak baca n3 ni...
terasa kehilanagn...
kucing tu pulak mcm kucing saya dulu...huwaaaa...teringat kat die...

terasa sedih jugak baca.. sihatnya badan komen lm gmbr ni.. papepun komeng mati dlm gembira sebab ada tuan sebaik kamu.. =)

dah lama x bela kucing.. tetibe teringat kucing kesayangan lady yg bernama beauty.. suke gigit baju lady.. huhuhuhu

Sedihnya.. kesian komeng.. comel sangat. kucing saya pun banyak yg dah mati.. sekarang tinggal 8 ekor je.

kesian sgt bile nak tanam dorang tu.. sedih..

sedihnyerr.....tp byk bersabar ye ;____;

berkaca baca entry ini yumida..! perit sungguh bila kehilangan haiwan ksygan yang kita sayang sperti manusia kan..

sabar ye...

persis kucing deqla tom! tom skng pun dah tua..asyik2 sakit jew..tak dpt bygkan camne kalo kehilangan tom..dari kecik jaga tom..hukhuk...sedeh bila kematian kucing yg kite syg..mmg deqla menangis!

js pun ada kenangan pasal kucing ni..pernah satu ketika js pelihara 7 ekor kucing...dan sekor kucing kena langgar dek kereta bawak jumpa dr pet..akhirnya mati jugak dia...kesian tengok...huhu..

tp kini tiada lg kucing2 itu bawak blk kg dan byk yg dh mati...^^

Jgn lupa terjah sini :)

http://norumara.blogspot.com/2012/06/kenapa-mereka-yang-aku-pilih.html

ciannya...
sabar lah...
dah ajal dia

Yumida, ummi menangis ni, dapat bayangkan kesedihan bila kehilangan kucing kesayangan.

sedihnya... sabar ya..

p/s: jemput tengok sini http://www.mialiana.com/2012/06/segmen-banner-gift-daripada-mialianacom.html

); sy takut kucing, x penah pegang pn. tp bile bace entry yumida ni, beniat pulak nk jage.. sedih mcm kehilangan keluarge sndiri..

Sedihnya.... Biasanya kalau kucing nak 'pergi', mesti ia akan jauhkan diri dri tuannya . Kalau ikut pengalaman M dulu2 la.

sedihhhh!! rase nak nangisss jee..
Cendol pn ade rabbit yg sakit tumor skrg nih..cendol panggil dia Ibu sebab dy bnyk anak..
sedih bce cite ni..takot nya kalo ibu pun pergi jugakk ..sedihh!!!

sedihnya. kesian komeng. banyak kenangan awak ngn komeng eh. jgn sedih2 tau. :)

sedih mek baca ya.. siboh sedih2 na..

comelnya komeng..huhuu.. jesse pn ada gak pusak lebih krg cmtowk, da sebulan lebih da hilang.. tak tau gi mana.. kesian pusak ya. entah masih hidup or camana T__T

hadoii..nak ngalir air mata baca ebti kucing ko ni dear..uhuk..

tetiba juga rindu kucing2 saya yang sekarang ini dalam peliharaan kawan.sebab kat rumah ni tak cukup ruang nak simpan lagipun dah ada alesya.huhu.

sedihnya..tiap yg idup pasti.merasai mati..sabaq yer mida..

lya terasa sedih sgt2.. lya dpt memahaminya.. sbb lya pon pnh khilangan kucing kesayangan lya;.. smpai x lalu makan.. dan x bsemangat.. mmg ambik masa..sbb byk memorikan..

apa2 pon.mogawak tabah ye.. mungkin ini y tbaik buat komeng..

sedih bila bc citer komeng neh..trus trgat kt kucing ida yg peragai dia sbijik mcm komeng neh tp dh xda jgk sbb skt...

sbr yea sis...

sedihnya..

tetiba teringat kucing asu yang mati sebab tua depan mata asu sendiri..
kucing tu asalnya kucing hutan yg kurus..

huhuhu...
baka kucing hutan tu,melahirkn anak2 yg lincah dan manja :)

akhirnya komeng pergi jugak.... keras je tgk keadaan komeng dlm gambo ni..

jadikan komeng kenangan yg manis~

kucing tkt nk dekat ngn tirah...xtaw knp....hehehe

kisah yg membuat aku terkenang kembali kematian kucing peliharaan aku diatas kesilapan aku sendiri.


ohhh....sgt sedih. dan sebab itulah aku sampai sekarang tidak mahu membela kucing lagi. hanya bermanja2 dgn kucing di warung2 dan milik jiran saja. untuk belanya kembali mgkin tidak.

Sedihnya..kucing kesayangan dh tk de..