Coklat Daim & Toblerone Boleh Dimakan Orang Islam Walau Tiada Logo Halal

Coklat Daim & Toblerone Boleh Dimakan Orang Islam Walau Tiada Logo Halal Dari JAKIM
Sebelum ni, kecoh pasal coklat Daim dan coklat Toblerone tiada cap logo halal pada bungkusan coklat tersebut. Lantaran itu, menimbulkan desas-desus, halal ke tak makan coklat Daim dan Toblerone. Ye la, sebagai umat Islam kita mesti titiberatkan pemakanan kita, adakah ianya dari bahan halal ataupun tidak.

Coklat Daim Dan Toblerone Disahkan Selamat Dimakan Orang Islam
Pengeluar coklat jenama Daim dan Toblerone, Mondelez International, menegaskan bahawa bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan coklat berkenaan adalah sesuai dan selamat dimakan orang Islam. Syarikat itu dalam kenyataannya pada Isnin berkata walaupun produk itu dihasilkan di negara-negara yang tidak memerlukan pensijilan Halal, namun ia tetap memenuhi piawaian pemakanan pengguna di seluruh dunia. 

Gambar Coklat Toblerone
coklat daim & toblerone boleh dimakan orang islam walau tiada logo halal dari jakim, coklat daim dan toblerone disahkan selamat dimakan orang islam, isu halal coklat daim dan coklat toblerone
Sedap coklat toblerone ni

Jadi, terjawab sudah. Halal ke tak makan coklat Daim dan Toblerone. Orang Islam boleh makan coklat Daim dan Toblerone yang super duper yummy nih. Actually, coklat Daim dan Toblerone ni dah lama kat pasaran, kenapa dari dulu lagi diorang tak mohon sijil halal erk? Pelik.. Sebab kita tahu, makanan kesukaan rakyat Malaysia penghujungnya mesti timbul isu halal haram. Mesti nak tahu ada sijil sah halal dari Jakim tak. Hmm..kontroversi di hujung tahun 2016. Hihi..

5 comments

Betul tu Umi..
coklat ni dah lama ada dipasaran Malaysia..
Kenapa tidak mohon sijil halal kat Jakim tu..

jom pakat2 berusaha menjadi ahli zikir yg selalu mengingati Allah. http://datoksirkronik.blogspot.my/search?q=zikir

uish...nasib baik boleh makan..dah banyak masuk dalam perut ni...

ooo..coklat toblerone boleh dimakan


EmoticonEmoticon