CARA - CARA MEMBUAT JEM NANAS



Ramuan jem nanas

Isi nanas

Gula


Kaedah pembuatan jem nanas
1) Pilih buah nanas yang elok
2) Buang kulit, mata dan empulur nanas



3) Basuh nenas menggunakan air yang bersih
4) Hancurkan isi nanas sehingga hancur @ Parut nenas. Jangan dibuang airnya.

5) Masukkan isi nanas yang hancur ke dalam periuk
6) Masak dan kacau isi nanas dengan kerap

7) Didihkan dan kacau. Kacau tanpa henti hingga likat. Angkat dan sejukkan.

8) Isikan nanas ke dalam bekas
9) Tutup bekas dengan kemas


Ilham Resepi Ibu

9 comments:

  1. thanks for the recipe....cik siti mmg nak buat pun jem nanas ni...cuma tunggu masa ja...heheh...kalau buat awl2...kang raya nnt tak da kuih plak....hehe

    ReplyDelete
  2. boleh saya tahu dgn lebih lanjut kenapa kita harus buang kulit nenas?

    ReplyDelete
  3. @ainun mardhiah kalau kulit nanas tu mmg patut buang. pasal ia kan keras. kang x pasal2 tercekik kat kerongkong..hehe

    utk mata nanas tu kene buang jugak..pasal ia tajam..klo parutan kita x hancur..nanti rasa x bez la mkn..keras jugak mata nanas tu

    ReplyDelete
  4. terima kasih kak yumida :D..sebenarnya saya kena buat esei tengtang jam nenas ni..sbb itulah saya tanya dengan lebih lanjut

    ReplyDelete
  5. @ainun mardhiah ooooo..menarik! gdluck ye dik
    adik ade blog?
    tinggalkan url blog sini..boleh akak tejah sambil kita berkenal-kenalan

    ReplyDelete
  6. @ainun mardhiah

    fb yumida:

    https://www.facebook.com/yumida.huda

    fanpage yumida:

    https://www.facebook.com/yumida00000

    ReplyDelete