CARA - CARA MEMBUAT JEM NANAS



Ramuan jem nanas

Isi nanas

Gula


Kaedah pembuatan jem nanas
1) Pilih buah nanas yang elok
2) Buang kulit, mata dan empulur nanas. Empulur yang bahagian tengah nanas tu, yang berwarna putih dan keras.



3) Nanas yang telah siap dikupas. Basuh nenas menggunakan air yang bersih
4) Parut nenas atau blend nanas menggunakan blender di rumah. Sehingga isinya hancur. Jangan dibuang airnya.

5) Masukkan isi nanas yang hancur ke dalam periuk. Pasang api dapur gas.
6) Masak dan kacau isi nanas dengan kerap hingga airnya kering/likat. Bila air nanas semakin kering, masukkan gula. Kecilkan api dapur gas.

7) Didihkan dan kacau. Kacau tanpa henti hingga likat. Angkat dan sejukkan.

8) Isikan nanas ke dalam bekas
9) Tutup bekas dengan kemas. Simpan di dalam peti ais agar boleh digunakan bagi tempoh yang lama.


*kredit foto from Google
*sumber: cara membuat jem nanas

21 comments:

eimah siti said...

thanks for the recipe....cik siti mmg nak buat pun jem nanas ni...cuma tunggu masa ja...heheh...kalau buat awl2...kang raya nnt tak da kuih plak....hehe

ainun mardhiah said...

boleh saya tahu dgn lebih lanjut kenapa kita harus buang kulit nenas?

Yumida Huda said...

@ainun mardhiah kalau kulit nanas tu mmg patut buang. pasal ia kan keras. kang x pasal2 tercekik kat kerongkong..hehe

utk mata nanas tu kene buang jugak..pasal ia tajam..klo parutan kita x hancur..nanti rasa x bez la mkn..keras jugak mata nanas tu

ainun mardhiah said...

terima kasih kak yumida :D..sebenarnya saya kena buat esei tengtang jam nenas ni..sbb itulah saya tanya dengan lebih lanjut

Yumida Huda said...

@ainun mardhiah ooooo..menarik! gdluck ye dik
adik ade blog?
tinggalkan url blog sini..boleh akak tejah sambil kita berkenal-kenalan

ainun mardhiah said...

akak ada fb??

ainun mardhiah said...

akak ada fb??

Yumida Huda said...

@ainun mardhiah

fb yumida:

https://www.facebook.com/yumida.huda

fanpage yumida:

https://www.facebook.com/yumida00000

Alyani Matshah said...

Yeh !! Nak buatla ! Hehe

langit7 said...

salam sis,resipi ni mmg cun..tp nk tnye sikit la sis, kalo sy nk bt cair sikit mcm ne ye??

Yumida Huda said...

wsalam. buat cair pun boleh. jgn dibiar hingga ianya likat. yg penting nanas tu dah menguning masak dan gula juga secukup rasa.

Jujue Hakimi said...

Salam sis.. klu nanas tu d blend bolh ke,? Tq..

Jujue Hakimi said...

Assalam sis, blh x klu nanas tu d blend?

Yumida Huda said...

aah. di blend boleh. blend lebih senang n cepat berbanding parut

Akif Imtiyaz said...

Thanks Sharing ...Boleh la kalau nak buat TART NENAS nnt ..

Akif Imtiyaz said...

TERBAIK !!!!

Akif Imtiyaz said...

Boleh jugak makan ngan roti ni

nisak tesyu said...

Sis, mcm mana nk pilih nenas yg sesuai? Kalau guna nenas yg muda sikit boleh x? Td kt kedai xda yg masak ranum.

Yumida Huda said...

saya pun kurang arif cara pilih nanas tua. kalau nanas tua, blh peram kejap utk tunggu dia masak. tp lebih bgs klo dpt cari yg dah masak utk buat jem. blh tanya pd penjual nanas tu.

erm..nanas muda rasa mcm kurang sesuai buat jem

Nilam Sari said...

gula nk letak berapa bnyk ye?

Yumida Huda said...

gula depend dgn berapa byk nanas yg telah diparut
2 senduk besar utk 1 biji nanas kecil, nak manis lagi boleh tambah lagi gula

SITE: P_yumida (mobile) Mobile overlay 320x50: SITE: P_Yumida 160x600: 300x250: 728x90: