Minggu 34 Tarikh: 17 Ogos 2009 Hari: Isnin Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek KHB- Perdagangan dan Keusahawanan Tajuk 4.3 Dokumen Perniagaan Subtajuk a. Kepentingan Dokumen Objektif 1. Menjelaskan jenis dokumen 2. Menjelaskan kepentingan menyimpan dokumen 3. Menjelaskan cara menyimpan dokumen ABM Buku teks, halaman 333 - 334 KBKK Sistematik Nilai Murni Menghormati Orang Yang lebih Tua Refleksi Pelajar memahami jenis-jenis dokumen yang digunakan dalam perniagaan. Sebanyak 40% orang pelajar menyatakan cara penyimpanan dokumen yang selamat adalah melalui cara manual di mana disimpan di dalam fail. Manakala seramai 60% orang pelajar bersetuju cara penyimpanan dokumen paling selamat melalui penyimpanan dalam bentuk disket atau cd. Tingkatan 3H (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Sejarah – Kertas I b) Bahasa Melayu – Kertas I & II Tarikh: 18 Ogos 2009 Hari: Selasa Tingkatan 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) Matapelajaran Pendidikan Moral PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Geografi – Kertas I b) Bahasa Inggeris – Kertas I & II Tingkatan 1C (Masa: 4.35 – 5.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk a. Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman Aktiviti Melukis jenis anyaman Penerapan Nilai Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media Refleksi Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. Tarikh: 19 Ogos 2009 Hari: Rabu Tingkatan 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk a. Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman Aktiviti Melukis jenis anyaman Penerapan Nilai Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media Refleksi Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. Tarikh: 20 Ogos 2009 Hari: Khamis Tingkatan 1M (Masa: 2:00 – 3.10) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk a. Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman Aktiviti Melukis jenis anyaman Penerapan Nilai Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media Refleksi Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek KHB- Perdagangan dan Keusahawanan Tajuk 4.3 Dokumen Perniagaan Subtajuk b. Jenis Dokumen Objektif 1. Menyenaraikan jenis-jenis dokumen perniagaan 2. Mengkelaskan dokumen perniagaan sebelum, semasa dan selepas urusniaga ABM Buku teks, halaman 335 - 345 KBKK Sistematik Nilai Murni Bertanggungjawab Refleksi Pelajar mengetahui jenis-jenis dokumen perniagaaan. Seramai 10% pelajar memahami sepenuhnya pengkelasan dokumen perniagaan mengikut peringkat. Manakala 90% pelajar lagi memerlukan bimbingan daripada guru untuk menerangkan secara terperinci berkaitan tajuk tersebut. Tingkatan 3H (Masa: 4.35 – 5.10) Matapelajaran Pendidikan Moral PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Pendidikan Islam b) Kemahiran Hidup Bersepadu – ERT Tarikh: 21 Ogos 2009 Hari: Jumaat Tingkatan 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR Peperiksaan : a) Matematik – Kertas I & II Tingkatan 1L (Masa: 2.35 – 3.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk a. Anyaman Bidang Kraf Tradisional Objektif 1. Mengkaji fungsi dan jenis 2. Mengkaji alat, bahan dan teknik yang sesuai 3. Mengkaji asal usul seni anyaman Aktiviti Melukis jenis anyaman Penerapan Nilai Semangat Menyambut Hari Kemerdekaan Penyerapan Ilmu Sejarah Alat Bantu Mengajar Pensil, pembaris, pemadam, warna pelbagai media Refleksi Pelajar menghasilkan lukisan anyaman dengan idea pelbagai jenis kelarai anyaman. Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. Minggu 35 Tarikh: 24 - 28 Ogos 2009 Hari: Isnin - Jumaat Cuti Pertengahan Tahun – 1 Minggu Minggu 36 Tarikh: 31 Ogos 2009 Hari: Isnin Cuti - Hari Kemerdekaan Tarikh: 1 September 2009 Hari: Selasa Tingkatan 3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 28: Pengguna Bijaksana Hak Terbela Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? Objektif 1. Mengenal pasti hak pengguna 2. Mengetahu kepentingan pendidikan kepenggunaan 3. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna Prosedur Sistematik ABM Halaman 169 - 171 Penerapan Nilai Hak sebagai pengguna bijaksana Penilaian Pelajar memahami kesemua hak-hak diri sendiri sebagai pengguna Refleksi Pelajar menyatakan pendapat tentang pengalaman mereka sendiri berhadapan dengan peniaga yang tidak bertanggungjawab. Kini, pelajar mengetahui apakah tindakan yang perlu diambil apabila berhadapan dengan peniaga tersebut. Sebanyak 100% pelajar menyiapkan latihan dalam buku teks. Tingkatan 1C (Masa: 4.35 – 5.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Lukisan Bidang Seni Halus Objektif 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar Aktiviti Melukis tajuk: Cita-Cita Saya Penerapan Nilai Berfikiran positif dan motivasi diri Penyerapan Ilmu Bahasa Melayu Alat Bantu Mengajar Pensil, pemadam, warna Refleksi Semua pelajar menunjukkan hasil kerja yang baik. Masing-masing melukis jenis pekerjaan pada masa hadapan. Guru memberi motivasi kepada pelajar supaya mempunyai pendirian dan semangat yang tinggi dalam proses pembelajaran untuk mencapai cita-cita yang diimpikan oleh setiap pelajar. Sebanyak 100% pelajar menunjukkan respon positif menerima nasihat guru. Sebaik masa berakhir, semua pelajar menghantar tugasan masing-masing. Tarikh: 2 September 2009 Hari: Rabu Tingkatan 1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Lukisan Bidang Seni Halus Objektif 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar Aktiviti Melukis tajuk: Cita-Cita Saya Penerapan Nilai Berfikiran positif dan motivasi diri Penyerapan Ilmu Bahasa Melayu Alat Bantu Mengajar Pensil, pemadam, warna Refleksi Semua pelajar kelas 1D menunjukkan hasil kerja yang baik. Masing-masing melukis jenis pekerjaan pada masa hadapan. Guru memberi motivasi kepada pelajar supaya mempunyai pendirian dan semangat yang tinggi dalam proses pembelajaran untuk mencapai cita-cita yang diimpikan oleh setiap pelajar. Sebanyak 100% pelajar dari kelas 1D menunjukkan respon positif menerima nasihat guru. Sebaik masa berakhir, semua pelajar menghantar tugasan masing-masing. Manakala kelas 1K, hanya 80% pelajar menghantar tugasan mereka manakala 20% lagi tidak menghantar tugasan. Namun, semua pelajar memberi penumpuan semasa guru memberi galakkan kepada pelajar untuk berusaha dalam pelajaran demi mencapai cita-cita diidamkan masing-masing. Tarikh: 3 September 2009 Hari: Khamis Tingkatan 1M (Masa: 2:00 – 3.10) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Lukisan Bidang Seni Halus Objektif 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar Aktiviti Melukis tajuk: Cita-Cita Saya Penerapan Nilai Berfikiran positif dan motivasi diri Penyerapan Ilmu Bahasa Melayu Alat Bantu Mengajar Pensil, pemadam, warna Refleksi Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan masing-masing walaupun terdapat beberapa pelajar yang menghantar lukisan tanpa warna. Semasa memberi nasihat dan galakan kepada pelajar hanya 40% pelajar sahaja yang member perhatian, manakala 60% pelajar lagi tidak memberi tumpuan semasa penerangan diberikan. Kelas 1H (Masa: 3.25 – 4.00) Subjek KHB- Perdagangan dan Keusahawanan Tajuk 4.3 Dokumen Perniagaan Subtajuk c. Maklumat penting dalam dokumen Objektif 1. Mengenal pasti maklumat penting dalam dokumen 2. Menentukan dokumen bagi kegunaan penyediaan akaun 3. Membezakan diskaun tunai dan diskaun urusniaga 4. Mengira diskaun dan syarat pembayaran ABM Buku teks, halaman 346 - 350 KBKK Sistematik Nilai Murni Gigih Refleksi Seramai 100% pelajar memahami kesemua maklumat penting yang perlu ada semasa penyediaan dokumen. Tingkatan 3H (Masa: 4.35 – 5.10) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 28: Pengguna Bijaksana Hak Terbela Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda? Objektif 1. Mengenal pasti hak pengguna 2. Mengetahu kepentingan pendidikan kepenggunaan 3. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna Prosedur Sistematik ABM Halaman 169 - 171 Penerapan Nilai Hak kita sebagai pengguna yang bijaksana Penilaian Pelajar memahami kesemua hak-hak diri sendiri sebagai pengguna Refleksi Pelajar menyatakan pendapat tentang pengalaman mereka sendiri berhadapan dengan peniaga yang tidak bertanggungjawab. Kini, pelajar mengetahui apakah tindakan yang perlu diambil apabila berhadapan dengan peniaga tersebut. Sebanyak 72% pelajar menyiapkan latihan dalam buku teks. Manakala 28% pelajar lagi tidak menghantar latihan. Tarikh: 4 September 2009 Hari: Jumaat Tingkatan 3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Unit 28: Pengguna Bijaksana Hak Terbela Tajuk Khas Pedoman Bersama/ Iktibar Bersama/ Apakah Tindakan Anda? Objektif 1. Mengenal pasti hak pengguna 2. Mengetahu kepentingan pendidikan kepenggunaan 3. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna Prosedur Sistematik ABM Halaman 172 - 174 Penerapan Nilai Pengguna yang bijak memilih barangan Penilaian Pelajar mengetahui cara untuk membuat aduan dan mengambil tindakan terhadap peniaga yang menjual barangan tidak menepati kualiti barangan Refleksi Pelajar menyatakan panduan apabila berhadapan dengan jurujual secara langsung yang datang ke rumah mereka. Setiap pelajar berazam untuk menggunakan panduan tersebuat apabila menghadapi situasi berdepan dengan jurujual. Sebanyak 100% pelajar daripada kelas 3B dan kelas 3F/3G aktif dalam sesi perbincangan mengenai permasalahan yang dihadapi pengguna pada masa sekarang. Tingkatan 1L (Masa: 2.35 – 3.45) Matapelajaran Pendidikan Seni Tajuk Lukisan Bidang Seni Halus Objektif 1. Menggunakan asas seni reka dalam menghasilkan kerja seni 2. Melakar bentuk manusia dan proses melukis 3. Menyemai matlamat hidup dalam diri pelajar Aktiviti Melukis tajuk: Cita-Cita Saya Penerapan Nilai Berfikiran positif dan motivasi diri Penyerapan Ilmu Bahasa Melayu Alat Bantu Mengajar Pensil, pemadam, warna Refleksi Semua pelajar menghantar tugasan masing-masing sebaik sahaja masa tamat. Pelajar menghasilkan lukisan dengan idea yang baik. Setiap pelajar mempunyai cita-cita tinggi dan guru menggunakan kesempatan ini untuk memberi motivasi dan semangat kepada pelajar untuk berusaha lebih gigih dalam pelajaran. Guru mengingatkan pelajar bahawa kejayaan terletak dalam tangan masing-masing. Semua pelajar memberi kerjasama positif semasa guru memberi penerangan.
RPH Minggu 34-36
.
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓
Related Posts
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
EmoticonEmoticon