RPH Minggu 39 - 41

Minggu 39


 

Tarikh: 21 - 25 September 2009 Hari: Isnin - Jumaat

Cuti Hari Raya Aidilfitri – 1 Minggu


 

Minggu 40


 

Tarikh: 28 September 2009 Hari: Isnin

Kelas                         

1H (Masa: 3.25 – 4.00)

Subjek

Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan)

Tajuk

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk

Pengertian dan faktor pengeluaran

Perkara

Kerja Kursus

Soalan

1. Menerangkan pengertian pengeluaran

2. Menyenaraikan 4 bidang pengeluaran

ABM

Buku teks, halaman 354-355

KBKK

Sistematik

Nilai Murni

Menghormati Orang Yang lebih Tua

Refleksi

Semua pelajar berusaha menyiapkan kerja kursus masing-masing. Sebaik loceng tamat pelajar menghantar tugasan masing-masing. Daripada 37 orang pelajar sebanyak 3 orang pelajar memerlukan bimbingan daripada guru untuk menyiapkan kerja kursus. Keseluruhan, pelajar memberi kerjasama baik dalam menyiapkan tugasan tersebut.

Tingkatan

3H (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Aktiviti

Membuat Ulangkaji & Menerangkan Cara Mengurangkan Debaran Semasa Memasuki Dewan Peperiksaan

Penilaian

Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan

Refleksi

Sebanyak 100% pelajar menunjukkan minat dengan tips yang diberikan oleh guru. Semua pelajar mengajukan soalan masing-masing berkaitan tips mengurangkan rasa cemas berdepan dengan peperiksaan besar.


 

Tarikh: 29 September 2009 Hari: Selasa

Tingkatan

3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Aktiviti

Membuat Ulangkaji & Menerangkan Cara Mengurangkan Debaran Semasa Memasuki Dewan Peperiksaan

Penilaian

Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan

Refleksi

Semua pelajar memberi fokus semasa penerangan di beri. Pada masa yang sama seramai 84% pelajar membuat ulangkaji sambil mendengar tips yang diberikan oleh guru.

Tingkatan

1C (Masa: 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Tajuk

Kontra

Bidang

Lukisan

Objektif

Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni

Aktiviti

Melukis bentuk kontra

Penerapan Nilai

Berdisiplin

Penyerapan Ilmu

Matematik

Alat Bantu Mengajar

Pensil, pemadam, pelbagai media warna

Refleksi

Sebanyak 100% pelajar menghantar lukisan sebaik sahaja masa tamat.


 

Tarikh: 30 September 2009 Hari: Rabu

Tingkatan

1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Tajuk

Kontra

Bidang

Lukisan

Objektif

Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni

Aktiviti

Melukis bentuk kontra

Penerapan Nilai

Berdisiplin

Penyerapan Ilmu

Matematik

Alat Bantu Mengajar

Pensil, pemadam, pelbagai media warna

Refleksi

Sebanyak 82% pelajar menghantar lukisan sebaik loceng berbunyi. Manakala 18% pelajar lagi menyiapkan lukisan di rumah dan di hantar pada keesokan harinya.


 

Tarikh: 1 0ktober 2009 Hari: Khamis

Tingkatan

1M (Masa: 2:00 – 3.10)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Tajuk

Kontra

Bidang

Lukisan

Objektif

Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni

Aktiviti

Melukis bentuk kontra

Penerapan Nilai

Berdisiplin

Penyerapan Ilmu

Matematik

Alat Bantu Mengajar

Pensil, pemadam, pelbagai media warna

Refleksi

Memandangkan bengkel KMT digunakan oleh kelas lain maka, pelajar 1M berpindah ke kelas 2D. Ini telah memakan masa. Hanya 8% pelajar menghantar lukisan pada masa yang ditetapkan. Manakala 92% pelajar lagi tidak menyiapkan lukisan. Guru mengingatkan pelajar agar menghantar tugasan lukisan mereka.

Kelas                     

 1H (Masa: 3.25 – 4.00)

Subjek

Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan)

Tajuk

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk

Bidang pengeluaran dan proses pengeluaran

Perkara

Kerja Kursus

Soalan

1. Menerangkan maksud setiap bidang pengeluaran

2. Menyatakan contoh serta grafik bagi setiap bidang pengeluaran

ABM

Buku teks, halaman 356 - 357

KBKK

Sistematik

Nilai Murni

Hemah tinggi

Refleksi

Sebanyak 6 orang pelajar yang telah menyiapkan keseluruhan kerja kursus ini sepenuhnya. Manakala 31 orang pelajar lagi dalam proses menghabiskan tugasan tersebut. Sebaik masa tamat guru mengambil balik semua kerja kursus pelajar, ini bagi memastikan pelajar tidak menghilangkan kerja kursus masing-masing. Tugasan yang tidak siap akan di sambung pada hari Isnin minggu hadapannya.

Tingkatan

3H (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Aktiviti

Membuat Ulangkaji & Memberi Tips Menghadapi Peperiksaan (Semasa & Selepas Peperiksaan)

Penilaian

Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan

Refleksi

Sebanyak 20% pelajar membuat ulangkaji, manakala 80% pelajar lagi mendengar tips-tips yang diberikan oleh guru. Reaksi muka pelajar menunjukkan penuh semangat dan menambahkan keyakinan dalam diri pelajar selepas sahaja mendengar tips tersebut.


 

Tarikh: 2 0ktober 2009 Hari: Jumaat

Tingkatan

3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Aktiviti

Membuat Ulangkaji & Memberi Tips Menghadapi Peperiksaan (Semasa & Selepas Peperiksaan)

Penilaian

Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan

Refleksi

Pelajar mendengar dengan penuh minat. Terdapat sebilangan pelajar yang mencatit tips-tips yang diberikan oleh guru. Semua pelajar bertanyakan soalan masing-masing berkaitan peperiksaan. Guru menjawab satu per satu soalan yang ditanyakan oleh pelajar.

Tingkatan

1L (Masa: 2.35 – 3.45)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Tajuk

Kontra

Bidang

Lukisan

Objektif

Penerokaan kontra melalui unsur-unsur seni

Aktiviti

Melukis bentuk kontra

Penerapan Nilai

Berdisiplin

Penyerapan Ilmu

Matematik

Alat Bantu Mengajar

Pensil, pemadam, pelbagai media warna

Refleksi

Sebanyak 100% pelajar menghantar lukisan sebaik masa tamat.


 

Minggu 41


 

Tarikh: 5 Oktober 2009 Hari: Isnin

Kelas                         

1H (Masa: 3.25 – 4.00)

Subjek

Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan)

Tajuk

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk

Bidang pengeluaran dan proses pengeluaran

Perkara

Kerja Kursus

Objektif

Memberi peluang kepada pelajar untuk menyiapkan kerja kursus terakhir mereka sebelum cuti pada 7 Oktober 2009.

ABM

Buku teks, halaman 356 - 357

KBKK

Sistematik

Nilai Murni

Belajar untuk kejayaan

Refleksi

Seramai 94% pelajar belum menyiapkan kerja kursus mereka. Guru memberi peluang pelajar untuk menghabiskan kerja kursus tersebut. 6% pelajar lagi telah menyiapkan kerja kursus mereka. Daripada 94% pelajar yang sedang menyiapkan tugasan hanya 80% pelajar yang siap dan menghantar tuagasan pada masa yang sama. Manakala 14% pelajar lagi meminta izin guru untuk disiapkan di rumah dan akan di hantar pada keesokan harinya.

Tingkatan

3H (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Aktiviti

Membuat Ulangkaji & Memberi Tips Menghadapi Peperiksaan (Persediaan Pelajar Sehari Sebelum Peperiksaan)

Penilaian

Pelajar menumpukan sepenuh perhatian semasa guru menerangkan tips-tips menghadapi peperiksaan

Refleksi

Semua pelajar mencatit tips-tips persediaan sehari sebelum PMR. Memandangkan hari pertama PMR jatuh pada hari Rabu, maka pelajar mengingatkan diri mereka sendiri untuk membuat persediaan pada hari Selasa. Antara tips yang diberikan termasuk membawa kad pengenalan dan slip peperiksaan setiap kali menduduki ujian. Selain itu, guru mengingatkan pelajar membawa peralatan tulis seperti pensil, pemadam dan pen. Pada masa yang sama guru memberitahu kepada pelajar kewajipan membawa kalkulator dan alat geometri bagi subjek matematik, sains dan geografi.


 

Tarikh: 6 Oktober 2009 Hari: Selasa

Tingkatan

3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Majlis Restu Ilmu-PMR (1p.m - 3p.m di Dewan Sri Sadong)

Selepas rehat 3.25p.m pelajar dari kelas 3B membersihkan kelas dan menyusun atur kerusi dan meja bagi menghadapi peperiksaan PMR.

Tingkatan

1C (Masa: 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Tajuk

Lukisan

Bidang

Seni Lukis

Objektif

Menghasilkan lukisan perspektif

Aktiviti

Melukis (Tajuk: Buah-Buahan)

Penerapan Nilai

Berusaha gigih dalam pelajaran

Penyerapan Ilmu

Sains

Alat Bantu Mengajar

Pensel, pemadam, warna & peralatan warna

Refleksi

Semua pelajar menunjukkan minat dalam melukis. Pelajar melukis pelbagai jenis buah-buahan sama ada buah tempatan atau buahan-buahan dari Negara jiran. Sebanyak 100% pelajar menghantar lukisan sebaik masa tamat.


 

Tarikh: 7 September 2009 Hari: Rabu

Tingkatan

1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Cuti (Tingkatan 1)


 

Tarikh: 8 0ktober 2009 Hari: Khamis

Tingkatan

1M (Masa: 2:00 – 3.10)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Cuti (Tingkatan 1)

Kelas                     

 1H (Masa: 3.25 – 4.00)

Subjek

Kemahiran Hidup Bersepadu (Perdagangan & Keusahawanan)

Cuti (Tingkatan 1)

Tingkatan

3H (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Penilaian Menengah Rendah (PMR)


 

Tarikh: 9 0ktober 2009 Hari: Jumaat

Tingkatan

3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20)

Penilaian Menengah Rendah (PMR)

Tingkatan

1L (Masa: 2.35 – 3.45)

Matapelajaran

Pendidikan Seni

Cuti (Tingkatan 1)

RPH Minggu 37-38

Minggu 37


 

Tarikh: 7 September 2009 Hari: Isnin

Kelas                          

1H (Masa: 3.25 – 4.00) 

Subjek 

Perdagangan & Keusahawanan

Tajuk  

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk  

a) Pengertian pengeluaran

b) Faktor pengeluaran

c) Bidang pengeluaran

Objektif  

1. Menerangkan pengertian pengeluaran

2. Menerangkan faktor dalam pengeluaran dan ganjaran

3. Menerangkan kepentingan faktor pengeluaran

4. Menerangkan maksud bidang pengeluaran

ABM

Buku teks, halaman 354 - 357

KBKK  

Sistematik 

Nilai Murni  

Menghormati Orang Yang lebih Tua

Refleksi 

Pelajar memahami maksud pengeluaran dan bidang pengkhususan dalam pengeluaran. Semua pelajar menyalin nota dengan baik

Tingkatan 

3H (Masa: 5.10 – 6.20) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?

Objektif 

1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang

2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku

3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 176 – 178

Penerapan Nilai 

Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang

Penilaian 

Pelajar memahami pentingnya perlembagaan undang-undang di Malaysia

Refleksi  

Pelajar menyatakan pendapat mengenai isu cetak rompak yang semakin berleluasa pada masa sekarang. Sebanyak 100% pelajar menunjukkan minat dalam sesi perbincangan cetak rompak.


 

Tarikh: 8 September 2009 Hari: Selasa

Tingkatan 

3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda?

Objektif 

1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang

2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku

3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 176 – 178

Penerapan Nilai 

Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang

Penilaian 

Pelajar mengetahui denda dan hukuman yang dikenakan ke atas sesiapa yang ditangkap dalam aktiviti penjualan VCD dan CD cetak rompak.

Refleksi  

Pelajar menyatakan usaha masyarakat dalam membantu menjayakan kempen membanteras cetak rompak. Selain itu, pelajar menyatakan nilai murni yang diamalkan untuk membanteras kegiatan cetak rompak. Sebanyak 86% pelajar menghantar tugasan sebaik loceng berbunyi. Manakala 14% pelajar lagi tidak menghantar tugasan kerana membuat ulangkaji sendiri.

Tingkatan 

1C (Masa: 4.35 – 5.45) 

Matapelajaran 

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Anyaman

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji sejarah anyaman

2. Mengkaji fungsi dan jenis

3. Teknik menghasilkan anyaman

Aktiviti 

Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna

Penerapan Nilai 

Mematuhi peraturan undang-undang

Penyerapan Ilmu  

Sejarah

Alat Bantu Mengajar

Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam

Refleksi  

Semua pelajar menyiapkan anyaman tikar masing-masing


 

Tarikh: 9 September 2009 Hari: Rabu

Tingkatan 

1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20) 

Matapelajaran 

Pendidikan Seni

Tajuk 

Anyaman

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji sejarah anyaman

2. Mengkaji fungsi dan jenis

3. Teknik menghasilkan anyaman

Aktiviti 

Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna

Penerapan Nilai 

Mematuhi peraturan undang-undang

Penyerapan Ilmu  

Sejarah

Alat Bantu Mengajar 

Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam

Refleksi  

Sebanyak 100% pelajar menghantar tugasan anyaman tikar


 

Tarikh: 10 September 2009 Hari: Khamis

Tingkatan 

1M (Masa: 2:00 – 3.10) 

Matapelajaran 

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Anyaman

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji sejarah anyaman

2. Mengkaji fungsi dan jenis

3. Teknik menghasilkan anyaman

Aktiviti 

Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna

Penerapan Nilai 

Mematuhi peraturan undang-undang

Penyerapan Ilmu  

Sejarah

Alat Bantu Mengajar

Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam

Refleksi  

Pelajar menyiapkan tugasan dengan baik

Kelas                       

 1H (Masa: 3.25 – 4.00) 

Subjek 

Perdagangan & Keusahawanan

Tajuk  

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk  

Kaitan pengeluaran dengan permintaan

Objektif  

1. Mengenal pasti kaitan pengeluaran dengan permintaan

2. Menerangkan kesan pengeluaran dan permintaan terhadap harga

ABM  

Buku teks, halaman 358

KBKK

Sistematik 

Nilai Murni  

Budi bahasa

Refleksi 

Pelajar mengetahui kesan akibat kenaikan harga yang tidak stabil dalam pasaran.

Tingkatan 

3H (Masa: 4.35 – 5.10) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan

Tajuk Khas 

Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama

Objektif 

1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang

2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku

3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM 

Buku teks, halaman 179 – 180

Penerapan Nilai 

Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang

Penilaian 

Pelajar berbincang mengenai isu gengsterisme dan vandalisme di kalangan remaja pada masa kini

Refleksi  

Pelajar menyatakan pendapat mengenai punca berlakunya gengsterisme dan vandalisme di kalangan pelajar. Pelajar menghuraikan faktor-faktor penyebab secara satu persatu. Guru memberi nasihat dan pengajaran kepada pelajar berkaitan cara mengelakkan diri daripada terjebak dalam gengsterisme. Sebanyak 60% pelajar menghantar tugasan, manakala 40% lagi tidak menyiapkan tugasan.


 

Tarikh: 11 September 2009 Hari: Jumaat

Tingkatan 

3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 29: Mematuhi Undang-Undang Asas Kesejahteraan

Tajuk Khas 

Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama

Objektif 

1. Memahami kepentingan peraturan dan undang-undang

2. Menyedari kesan daripada perbuatan salah laku

3. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 179 – 180

Penerapan Nilai 

Mematuhi Peraturan dan Undang-Undang

Penilaian 

Pelajar mengetahui kesan yang diterima oleh orang awam dan mereka sendiri jika kemudahan awam dirosakkan oleh sesetengah orang yang tidak bertanggungjawab

Refleksi  

Isu vandalisme hangat dibincangkan oleh pelajar dan guru. Pelajar juga memberikan pendapat mengenai cara masing-masing menggunakan dan menghargai kemudahan awam. Sebanyak 72% pelajar mengaku menggunakan kemudahan awam dengan sebaik mungkin, manakala 28% pelajar lagi secara jujur mengaku tidak menggunakan kemudahan dengan baik. Guru memberi nasihat kepada pelajar agar menggunakan kemudahan awam dengan baik agar masyarakat dapat menggunakan kemudahan yang disediakan oleh pihak kerajaan.

Tingkatan 

1L (Masa: 2.35 – 3.45) 

Matapelajaran 

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Anyaman

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji sejarah anyaman

2. Mengkaji fungsi dan jenis

3. Teknik menghasilkan anyaman

Aktiviti 

Membuat anyaman tikar menggunakan kertas berwarna

Penerapan Nilai 

Mematuhi peraturan undang-undang

Penyerapan Ilmu  

Sejarah

Alat Bantu Mengajar 

Kertas lukisan, warna, gunting, selotep, gam

Refleksi  

Pelajar memberi kerjasama baik dalam menyiapkan tugasan


 

Minggu 38


 

Tarikh: 14 September 2009 Hari: Isnin

Kelas                          

1H (Masa: 3.25 – 4.00) 

Subjek 

Perdagangan & Keusahawanan

Tajuk  

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk  

Proses pengeluaran

Objektif

1. Menerangkan komponen asas proses pengeluaran

2. Menerangkan pengkhususan dalam proses pengeluaran

3. Menjelaskan kebaikan dan kelemahan pengkhususan dalam proses pengeluaran

ABM  

Buku teks, halaman 359 – 360

KBKK  

Sistematik 

Nilai Murni  

Menghormati Orang Yang lebih Tua

Refleksi 

Pelajar dapat membezakan kebaikan dan kelemahan pengkhususan dalam bidang pengeluaran

Tingkatan 

3H (Masa: 5.10 – 6.20) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda?

Objektif 

1. Memahami keperluan kebebasan bersuara

2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara

3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 182 – 185

Penerapan Nilai 

Kebebasan Bersuara

Penilaian 

Pelajar memahami pentingnya setiap orang berfikir dahulu sebelum membuahkan pendapat dalam mesyuarat

Refleksi  

Sebanyak 100% pelajar bersetuju tindakan berfikir sebelum bersuara membuahkan idea yang bernas dan pendapat pasti diterima oleh ahli mesyuarat. Pelajar juga menyatakan kebaikan bersama antara diri sendiri dan orang lain hasil daripada tindakan berfikir terlebih dahulu sebelum bersuara.


 

Tarikh: 15 September 2009 Hari: Selasa

Tingkatan 

3F/3G (Masa: 12.50 – 2.00), 3B (Masa: 3.25 – 4.35) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda?

Objektif 

1. Memahami keperluan kebebasan bersuara

2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara

3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 182 – 185

Penerapan Nilai 

Kebebasan Bersuara

Penilaian 

Pelajar memahami pentingnya kebaikan apabila sesorang berfikir terlebih dahulu sebelum mengeluarkan pendapat

Refleksi

Pelajar menyatakan cara-cara untuk menghadiri mesyuarat dengan menggunakan kaedah berfikir sebelum bersuara

Tingkatan 

1C (Masa: 4.35 – 5.45) 

Matapelajaran 

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Tembikar

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji asal usul seni tembikar

2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar

3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat

Aktiviti

Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin

Penerapan Nilai 

Kebebasan bersuara

Penyerapan Ilmu  

Sains

Alat Bantu Mengajar 

Plastisin, pensil, pen

Refleksi  

Pelajar menunjukkan idea kreatif dalam menghasilkan pasu menggunakan plastisin.


 

Tarikh: 16 September 2009 Hari: Rabu

Tingkatan 

1K (Masa: 2:00 – 3.10), 1D (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran 

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Tembikar

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji asal usul seni tembikar

2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar

3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat

Aktiviti 

Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin

Penerapan Nilai 

Kebebasan bersuara

Penyerapan Ilmu  

Sains

Alat Bantu Mengajar 

Plastisin, pensil, pen

Refleksi  

 


 

Tarikh: 17 September 2009 Hari: Khamis

Tingkatan 

1M (Masa: 2:00 – 3.10) 

Matapelajaran

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Tembikar

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji asal usul seni tembikar

2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar

3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat

Aktiviti 

Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin

Penerapan Nilai 

Kebebasan bersuara

Penyerapan Ilmu  

Sains

Alat Bantu Mengajar 

Plastisin, pensil, pen

Refleksi  

 

Kelas                       

 1H (Masa: 3.25 – 4.00) 

Subjek 

Perdagangan & Keusahawanan

Tajuk  

Bab 4: Pengeluaran

Subtajuk

Pengiraan kos

Objektif  

1. Mengenal pasti kos bahan untuk sesuatu projek

2. Menganggarkan kos overhed dalam kos upah berdasarkan projek

3. Mengira kos pengeluaran

4. menentukan harga jualan seunit

ABM

Buku teks, halaman 361 – 363

KBKK  

Sistematik 

Nilai Murni  

Menghormati golongan wanita

Refleksi 

 

Tingkatan 

3H (Masa: 4.35 – 5.10) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara

Tajuk Khas 

Refleksi/ Bincangkan Bersama-Sama

Objektif 

1. Memahami keperluan kebebasan bersuara

2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara

3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 185 - 186

Penerapan Nilai 

Kebebasan Bersuara

Penilaian 

 

Refleksi  

 


 

Tarikh: 18 September 2009 Hari: Jumaat

Tingkatan 

3B (Masa: 2.00 – 2.35), 3F/3G (Masa: 5.10 – 6.20) 

Matapelajaran

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Unit 30: Berfikir Sebelum Bersuara

Tajuk Khas 

Refleksi/ Bincangkan Bersama-Sama

Objektif 

1. Memahami keperluan kebebasan bersuara

2. Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara

3. Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab

2. Simulasi

3. Refleksi 

ABM 

Buku teks, halaman 185 - 186

Penerapan Nilai 

Kebebasan Bersuara

Penilaian 

 

Refleksi  

 

Tingkatan 

1L (Masa: 2.35 – 3.45) 

Matapelajaran 

Pendidikan Seni 

Tajuk 

Tembikar

Bidang 

Kraf Tradisional

Objektif 

1. Mengkaji asal usul seni tembikar

2. Mengkaji bentuk-bentuk tembikar

3. Proses menghasilkan tembikar menggunakan tanah liat

Aktiviti 

Membuat tembikar pasu menggunakan plastisin

Penerapan Nilai 

Kebebasan bersuara

Penyerapan Ilmu  

Sains

Alat Bantu Mengajar 

Plastisin, pensil, pen

Refleksi