Didik Anak Berpuasa Sejak Kecil

Kagum Dengan Kecekalan Budak Kecil Berpuasa
Melihat anak buah aku, anak buah hb aku berpuasa sepanjang hari membuat aku sendiri rasa kagum dengan mereka. Juga termasuklah kalau anak-anak korang yang masih kecil tu dididik berpuasa. Cekalnya hati mereka. Bagi adik-adik yang bersekolah rendah tu, yang berjaya habiskan puasa sepanjang hari. Tahniah!

Mengimbau kembali ketika zaman aku bersekolah rendah dulu, darjah 1, 2, 3, 4 aku tak puasa pun. Aiyak! Malunya…haha. Darjah 5 baru aku belajar berpuasa. Tu pun beberapa hari je dapat puasa.

Kagum dengan kecekalan budak kecil berpuasa, pengalaman puasa zaman sekolah rendah, sebab anak-anak perlu dididik puasa, pendidikan agama anak-anak, puasa dan solat anak kecil

Sebenarnya, amat bagus budak kecil diberi galakkan berpuasa. Supaya mendidik dalam jiwa mereka tentang keagamaan. Walaupun di usia kecil diorang belum mengerti apa-apa. Namun, bila mencapai usia remaja mereka akan mengerti mengapa mereka diajar untuk berpuasa. Pada masa yang sama, didiklah anak-anak untuk bersolat.

Pendidikan agama ketika anak-anak masih kecil itulah titik permulaan terpenting dalam hidup mereka. Ajarkan diorang mengaji, bacaan solat, doa mudah. Jangan hanya mengharapkan guru atau ustaz/ ustazah di sekolah mendidik anak-anak. Kita sebagai orang tua itulah yang menjadi role model untuk mereka.

Kagum dengan kecekalan budak kecil berpuasa, pengalaman puasa zaman sekolah rendah, sebab anak-anak perlu dididik puasa, pendidikan agama anak-anak, puasa dan solat anak kecil

Anak-anak…jiwanya suci murni. Kitalah yang mencorakkan mereka. Didiklah mereka dengan cara kelembutan. Jika anak korang dah belajar berpuasa dari kecil lagi, wah..kagum dengan korang semua. Moga anak-anak u olls semua membesar jadi anak yang cemerlang dan berjaya, dunia dan akhirat.

5 comments

betul tue sebab tu MV ajar anak puasa masa umur 5 tahun...alhamdulillah 6 tahun drg dah boleh puasa full

cik en dlu curi2 makan... kumur2 tp minum skit.. ehehheh

melentur buluh biarlah dari rebungnyaaa....kan....he heee

betul..kalau tak dibiasakan tak mungkinlah nak expect dia dah besar boleh puasa..
teringat masa kecik dulu perangai tak senonoh..sambil mandi sambil telan air..ahahah legaaaaaaaa


EmoticonEmoticon