Sinopsis Tangisan Dalam Pokok TV2

Sinopsis Tangisan Dalam Pokok TV2

Tangisan Dalam Pokok mengisahkan anak Zarif (Ary Putra) iaitu Zara (Puteri Balqis Azizi) tak semena-mena diserang sakit misteri. Pokok besar di dalam hutan, berhampiran rumah Zarif mula menganggu kehidupan Zarif sekeluarga dengan suara tangisan. Penyakit Zara berlanjutan tanpa diketahui sakitnya oleh semua doktor pakar yang merawatnya.

Risau melihat keadaan Zara, Puan Salamah iaitu ibu Zarif mula mencadangkan Zarid dan Amna (Tengku Hanis) membawa Zara berubat secara tradisional. Zarif enggan dan tidak mempercayai bomoh. Zarif mahu Zara berubat di luar negara kerana yakin perubatan moden di sana mampu merawat Zara. Namun, pelbagai kejadian aneh berlaku yang menghalang pemergian mereka.

Zarif akhirnya lembut hati dengan permintaan Amna. Dia membawa Zara berubat dengan seorang pengamal perubatan tradisional, Ustaz Dan. Zara meracau dan mula bercakap bahasa Sarawak. Dalam pada itu, Zara tiba-tiba cuba mencekik Zarif.

Pak Dan tahu Zarif pernah ke Sarawak. Katanya penyakit misteri ada kaitan dengan Razif. Hanya Razif dapat selesaikannya. Caranya hanya ke Sarawak ke tempat yang disebutkan Zara iaitu ‘Stutong’. Menurutnya, Zarif telah membawa pulang semangat negatif dari sana dan telah menghantui Zara. Zarif menidakkan kata-kata Pak Dan kerana dia tidak pernah ke sana. Penyakit Zara semakin serius. Amna mula rungsing dan memberi tekanan kepada Zarif.

Dalam pada itu, ilusi Zarif mengenai gambaran pokok makin kuat. Zarif tak dapat bekerja dengan baik. Kerjanya banyak diserahkan kepada pembantunya. Amna secara diam walau dilarang Zarif, mula mencari bomoh untuk mengubati Zara bersama Puan Salamah. Bomoh itu juga berkata perkara yang sama seperti mana Pak Dan iaitu sakit Zara berkaitan dengan Zarif dan hanya Zarif yang dapat sembuhkan Zara kerana dia juga yakin Zarif ketika itu tidak juga sedang terganggu Amna dan Zarif mula bertengkar kerana Amna mahu Zara sembuh.

Kedegilan Zarif membuatkan Amna marah dan mereka bergaduh besar malah Zarif tertekan. Zarif akhirnya akur kerana keadaan Zara yang makin tenat dan mereka tiada pilihan. Zarif kembali ke Sarawak tanpa dia sendiri tahu arah tujuannya. Dia hanya tahu yang dia perlu ke Stutong. Namun, apa yang tak disedari Zarif, bahaya dan cabaran besar sedang menantinya, suara pokok itu memanggilnya sepanjang perjalanannya dalam van, Zarif makin buntu dan terasa cuak. Dia sesak nafas.

Entah macamana, Zarif ditegur pemandu van yang membawa Zarif ketika itu, Apai Jimmy. Apai Jimmy tahu serba sedikit mengenai ilmu halus. Dia dapat merasakan yang Zarif terkena kuasa hitam dan kuasa hitam mengganggu kehidupan Zarif. Apai Jimmy mahu hulurkan bantuan. Dia memberikan nombornya untuk dihubungi. Zarif menerima acuh tak acuh.

Zarif berjumpa Ugai (Zack X-Factor) iaitu sahabat lamanya. Ugai biasa ke Kuala Lumpur namun Zarif tidak pernah melawat Ugai di Sarawak atas kesibukan kerjanya. Kedatangan Zarif mengejutkan Ugai. Zarif dimarahi kerana tidak memaklumkannya terlebih dahulu. Zarif meminta bantuan Ugai untuk membantunya menyelesaikan masalah Zara. Ugai perlu mencari Pawang untuk mengubati Zara dan dia juga mahu ke Stutong.

Zarif dibawa Ugai berjumpa Anai (Iwan Hj Dasri), iaitu abang iparnya. Kebetulan Anai tinggal di Kampung Stutong Baru. Ketika tinggal di rumah Anai, pelbagai kejadian aneh berlaku sehingga Zarif dibawa ke hutan berdekatan kerana mencari tangisan yang menganggu tidurnya. Di situ, Zarif terjumpa ‘pokok’ yang menggerunkan dan paling menyeramkan, di dalam pokok itu terdengar tangisan kanak-kanak. Dia lari pulang dan menceritakan kepada Anai dan Ugai. Anai buat tak endah.

Pada siang hari, Zarif pergi kepada pokok misteri itu bersama Ugai. Pokok itu kelihatan biasa dan tak ada yang meyeramkan. Namun, apabila Zarif mahu pulang, tak semena kaki Zarif terjerlus ke dalam tanah dan tersangkut di celah akar. Angin tiba-tiba dan pokok itu bergoyang kuat. Ranting kayu terpelanting ke arah mereka dan Ugai tak dapat menolong Zarif. Ugai bergegas pulang dan mahu meminta tolong Anai. Setelah Ugai pergi, satu ranting kayu yang besar terpelanting dan terkena kepala Zarif. Zarif pengsan. Dalam pandangan kabur, perlahan-lahan ingatan lampau 10 tahun dahulu kembali di minda sedarnya.

Apabila sedar Zarif mula teringatkan kisah berlaku antara dirinya dengan Anai dan Ungai yang pernah berlaku 10 tahun dahulu. Sejarah hitam dimana kerana mahu mendapatkan wang segera mereka menculik seorang kanak-kanak. Apakah cerita di sebalik kejadian tersebut dan adakah ianya punya kaitan dengan penyakit dihidapi Zara? Tonton kesudahan drama Tangisan Dalam Pokok ni di TV2.

Pelakon Tangisan Dalam Pokok TV2

Puteri Balqis Azizi, Ary Putra, Iwan Hj Dasri, Zack X-Factor dan Tengku Hanis.

Gambar Tangisan Dalam Pokok TV2 

Sinopsis Tangisan Dalam Pokok TV2, review drama Tangisan Dalam Pokok, pelakon dan gambar drama Tangisan Dalam Pokok TV2, drama tv seram telemovie Hari Ibu 2015, penggambaran drama di Sarawak, genre drama seram mistik misteri TV2

Drama Tangisan Dalam Pokok merupakan cerita seram dan penuh misteri yang dilakonkan oleh adik cilik kita iaitu Puteri Balqis. Rupanya pengambaran drama ni dibuat di Stutong Sarawak. Ada scene kat Tasik Baru, rasanya yang ni kat Bau tu. Excited nak tengok. Kena record drama ni nanti.

Saksikan drama Tangisan Dalam Pokok TV2
Tarikh Tangisan Dalam Pokok disiarkan: 15 Mei 2015
Hari: Jumaat
Jam: 2.00 petang
Saluran: TV2

1 comments so far

Alahai.. Hari Jumaat ke.. Huhuhu.. dapat tgk sekerat je nanti... Kerja.. Menariklah sinopsisnya...


EmoticonEmoticon