Jauhi Riba Dalam Perniagaan

Jauhkan.. Hindarkan.. Elakkan.. Berniaga dengan mengaut kuntungan melampau banyak dengan cara yang tidak diredai Allah seperti riba.
Giveaway Contest RM700 Jualan Hebat Lazada Malaysia 11/11 by Emas Putih
Menangi: Hadiah Bernilai RM700 Dengan Mudah! (KLIK) 

Ini dapat dilihat dalam firman Allah tentang pengharusan jual beli dan pengharaman riba dalam ayatnya:

Larangan riba dalam berniaga, Allah membenci riba, hadis riba, perniagaan berasaskan riba diharamkan, rezeki tidak berkat melalui keuntungan riba, kaut keuntungan dengan riba, berniaga dalam konsep Islam
“Allah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba. Allah kurangkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan melalui) sedekah. Dan Allah tidak suka kepada orang-orang yang kekal terus dalam kekufuran dan selalu melakukan dosa.” (Al-Baqarah: 275 hingga 276).

Buat peniaga yang sentiasa mementingkan keuntungan dan mengamalkan riba, hentikanlah. Dalam ayat di atas, terang-terangan amalan riba dibenci Allah. Pilihlah rezeki yang berkat, yang mana hasil keuntungan tiada elemen riba di dalamnya. Jika ada rezeki lebihan, sedekahlah. Dalam bentuk apa jua sekalipun, dengan hati ikhlas. Moga-moga diri kita dirahmati Allah. Salam Jumaat semua :)
.
↓↓↓Carian Pembaca Paling Panasss↓↓↓

3 comments