Kenali Kucing Anda



Kenali Kucing Anda



Kucing dikenali sebagai kucing bela jinak dari golongan mamalia
karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia. Terdapat pelbagai baka kucing domestik, ada yang tidak berbulu ataupun ekor, dan mereka wujud dalam beraneka warna yang berlainan dan ada juga mempunyai banyak warna. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia, seperti yang dijelaskan dibawah. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota.







Tips Memelihara Kucing



Memelihara kucing kelihatannya mudah, akan tetapi ada beberapa hal penting yang mungkin perlu diketahui atau dihindari oleh para pemelihara kucing.




  • Sebaiknya hindari pemberian susu atau cream pada kucing. Di dalam susu atau cream kemungkinan terdapat kandungan gula yang sebenarnya tidak diperlukan oleh seekor kucing. Gula yang tidak diperlukan tersebut akan menyebabkan kucing mengalami gangguan pencernaan seperti diare.


  • Ketika berumur 6 bulan, kucing dikategorikan sebagai kucing dewasa. Oleh kerana masa pertumbuhan pada kucing pendek, sebaiknya diberikan makanan yang baik ketika kucing dalam fasa pertumbuhan.


  • Anak kucing memerlukan protein 3 kali lebih banyak dibandingkan kucing dewasa. Akan tetapi pemberian makan pada anak kucing sebaiknya tidak berlebihan.


  • Penyediaan air minum yang bersih amat penting. Tempat minum yang digunakan harus benar-benar bersih dan tidak mengandungi sabun cuci. Tempat minum yang tercemar oleh sabun dapat menyebabkan kucing menderita diare.


  • Anak kucing memerlukan tidur dalam 16 hingga 18 jam sehari. Jadi apabila anak kucing anda sedang tidur, biarkanlah mereka tidur. Menurut para cendikiawan, jika kucing tidur tidak nyenyak, ia akan memerlukan waktu tidur yang lama sebagai penggantinya.


  • Anak kucing biasanya suka untuk bermain. Ketika anak kucing itu masih kecil, apa yang diajarkan oleh pemilik akan membentuk sifat dasar kucing tersebut. Sebagai contoh, bila anak kucing tersebut sering diajak bermain saat masih kecil, sehingga dewasa sifat kucing tersebut akan periang dan suka bermain. Kasih sayang yang anda berikan juga akan berperanan dalam membentuk sifat dasar kucing serta menentukan hubungan rapat dengan anda.


  • Hati-hati apabila kucing anda bermain-main dengan kain atau benang. Hal ini dapat membahayakan keselamatan si kucing karena mereka suka menggigitnya atau bahkan memungkinkan termakan olehnya.


  • Jangan sekali-kali memukul kucing apabila ia melakukan kesalahan. Hal ini dapat memberikan kesan yang amat serius pada emosi serta kesihatan kucing anda.


  • Membentak ataupun memukul kucing hanya akan menakutkan si kucing tanpa menyelesaikan masalah yang berlaku. Jangan pernah berfikir bahawa dengan memukul atau membentak akan menimbulkan perasaan bersalah pada si kucing. Pada saat si kucing lari saat dibentak atau dipukul, sebenarnya kucing itu tidak merasa bersalah akan tetapi hanya kerana ketakutan.






Mengenali Gaya Tubuh Kucing



Sikap berjalan seekor kucing dapat menunjukkan keadaan mood dari kucing tersebut. Misalnya, kita melihat seekor kucing berlari-lari dengan penuh keanggunan sambil mengibas-ibaskan hujung ekornya. Sikap ini menggambarkan bahawa kucing tersebut dengan suka ria menyambut kedatangan anda.




Selain itu, gerakan yang sangat perlahan pada hujung ekor kucing menunjukkan bahawa kucing tersebut sedang merasa nyaman ataupun ia sedang rileks. Tetapi gerakan seperti ini mengandaikan bahawa kucing tersebut sedang bersikap waspada ketika ia ingin menerkam mangsa buruannya.




Namun, anda harus bersikap waspada terutama sekali apabila gerakan ini berubah menjadi gerakan yang lebih kuat tindak balasnya. Dalam situasi seperti ini apa pun yang anda lakukan dapat mengganggu kucing tersebut. Apabila kucing tersebut terus menerus mengibas-ibaskan ekornya ke kiri dan ke kanan maka sebaiknya anda berdiri di tempat dan tidak melakukan gerakan apa pun.




Biasanya tanda-tanda seperti ini terlihat dalam kombinasi gerakan. Misalnya, seekor kucing yang sedang bergembira akan mengulurkan dan kemudian menarik kembali kuku-kukunya, dan setelah itu ia akan berdengkur dengan kuat serta mengibaskan hujung ekornya. Seekor kucing yang sedang merasa terancam akan memperlihatkan giginya, telinganya tertutup rapat, mendesis, lidahnya berliur, bulunya ditegakkan, dan ekornya dikibas-kibaskan serta punggungnya berubah melengkung.







Mengenali Gaya Duduk Kucing



Bahasa tubuh kucing seperti yang diperlihatkan melalui postur tubuh atau sikap tubuhnya merupakan suatu subjek yang sangat menarik untuk diteliti dan dipelajari. Secara umum, memahami sikap tubuh kucing akan membantu Anda menginterpretasikan gaya kucing peliharaan Anda. Salah satu tanda termudah untuk mengenali hal seperti ini adalah dengan cara mengamati sikap tubuh seekor kucing yang sedang merasa nyaman atau gembira, yang ditandai dengan sikap tubuhnya yang rileks dan mata yang setengah terpejam.




Antara tanda-tanda kucing anda menunjukkan keadaan santai ia akan membaringkan tubuhnya ke lantai, kemudian ia perlahan-lahan akan mengulur dan setelah itu menarik kembali kuku-kukunya, dan pada keadaan seperti inilah Anda mungkin dapat menggelitik atau menggaru bahagian tubuh mana saja dari kucing peliharaan Anda. Jika Anda melakukan hal seperti ini, maka kucing peliharaan Anda tersebut akan menunjukkan reaksinya dengan cara memutar punggungnya kemudian secara tidak langsung membujuk Anda untuk mengulangi lagi tindakan tersebut.







Tips Memandikan Kucing



Memandikan seekor kucing bukan pekerjaan yang mudah. Berbagai kesulitan dapat saja muncul pada saat kucing dimandikan. Kesulitan yang banyak ditemui iaitu kucing memberontak dan berusaha untuk melarikan diri ketika dimandikan. Hal ini disebabkan kucing merasa tidak selesa. Bagi mengatasinya, Anda ikuti tips berikut:




Memandikan Kucing:




  • Usahakan agar segala keperluan seperti shampu dan lain-lain berada dalam jangkauan tangan anda.


  • Usahakan agar suhu ruangan tidak terlalu sejuk ketika kucing dimandikan.


  • Letakkan kain sebagai alas kaki kucing ketika dimandikan. Hal ini berguna agar kucing dapat berpijak dengan baik dan tidak licin. Ini menyebabkan kucing merasa lebih tenang dan dapat mengurangi ketegangan yang dialaminya.


  • Gunakan air hangat untuk memandikannya.


  • Ketika memandikan, apabila kucing anda berontak, cubalah untuk menenangkannya dengan belaian dan jangan membiarkannya untuk melarikan diri.


  • Jangan membasahi wajah kucing


  • Apabila wajah kucing harus dibersihkan, gunakan kain untuk mengelapnya.


  • Usahakan agar buih shampu tidak mengenai mata atau masuk ke telinga kucing.


  • Kerana bulu kucing menyerap banyak buih shampu, usahakan untuk membilas tubuh kucing sampai benar-benar bersih.




Kaki dan Kuku Kucing



Umumnya, semua kucing akan menjaga serta merawat kuku-kukunya dengan baik, iaitu dengan cara memanjat dan mencakar atau menggaru-garukan kukunya pada benda-benda seperti dahan pokok, tiang serta perabot rumah.




Kebiasaan kucing yang gemar memanjat serta menggaru-garukan kuku atau cakarnya ini tidak hanya bermanfaat untuk membantu mempertajam kuku-kukunya, tetapi kebiasaan seperti ini juga dianggap sebagai bentuk lain dari cara berkomunikasi kucing. Alasannya, bekas goresan kuku atau cakar dari kucing ini meninggalkan bau kelenjar pada kaki kucing tersebut dan hal ini dapat dijadikan sebagai sebuah petunjuk jelas bahawa sebelumnya seekor kucing telah mengunjungi atau berada di tempat tersebut.




Dan bagi Anda para pemilik kucing, mungkin sebaiknya Anda menyediakan sebuah tiang panjat di dalam rumah dengan maksud untuk mencegah binatang kesayangan Anda memanjat ataupun menggaruk-garukkan kuku-kuku atau cakar-cakarnya yang tajam pada gorden (tirai jendela rumah Anda) serta perabotan rumah Anda.







Tanda-tanda Kucing Sakit



Jika Anda sentiasa memerhatikan perilaku kucing Anda, Anda seharusnya dapat mengesan masalah kesihatan yang dialami kucing Anda. Perhatikanlah setiap perubahan perilaku atau selera makan kucing Anda, suhu tubuh yang tinggi, dehidrasi, maupun tubuh kucing Anda yang menggigil. Apabila kucing Anda berubah menjadi pendiam dan kurang lincah, makan lebih sedikit dari jumlah yang biasa, atau secara umum tampak kurang sihat, hal ini dapat mengandaikan bahawa kucing Anda sedang sakit dan sebaiknya Anda membawanya ke doktor haiwan untuk diperiksakan kesihatannya.




Telinga
Menggaru, menggeleng-gelengkan kepala, kehilangan keseimbangan, atau terjadi pembengkakan, merupakan indikasi adanya gangguan atau masalah kesihatan.


Mata
Posisi mata kelihatan menurun, membengkak, menunjukkan adanya iritasi, timbulnya radang, atau timbulnya selaput di atas salah satu mata atau kedua-keduanya, merupakan indikasi adanya gangguan atau masalah kesehatan.


Hidung
Perhatikan dan waspadailah setiap bentuk bersin, bunyi sengauan, tubuh yang tampak lesu pada kucing Anda, maupun segala bentuk perubahan pada rupa hidung kucing Anda, misalnya hidung kucing yang berubah menjadi merah (memerah).


Bulu dan kulit
Periksakan kucing Anda apabila terjadi pembengkakan, mengaruk-garuk cakar atau kuku-kukunya, maupun gejala-gejala perubahan lainnya yang terjadi pada kondisi kulit atau bulu kucing Anda.


Lengan dan otot
Perhatikan dan waspadailah setiap ketimpangan, gerak tubuh yang tidak biasa, maupun postur tubuh yang abnormal dari kucing Anda.


Mulut dan gigi
Perhatikan dan waspadailah air liur yang berlebihan pada kucing Anda, radang, pembengkakan, ataupun luka-luka yang tampak jelas lainnya.


Sistem pernafasan
Perhatikan dan waspadailah pernafasan yang tampak tidak wajar, gejala batuk maupun bersin-bersin pada kucing Anda.


Perut dan usus
Gejala muntah-muntah, diare, sembelit atau konstipasi, yang tidak lain merupakan penanda penyakit yang terjadi pada wilayah perut atau abdomen, warna kotoran atau tinja yang abnormal, terdapatnya darah pada muntah atau kotoran kucing Anda, merupakan indikasi terjadinya gangguan atau masalah kesihatan pada kucing Anda.


Saluran kencing
Perhatikan dan waspadailah gejala buang air kecil yang berlebihan pada kucing Anda, rasa haus yang abnormal, darah pada urinenya, terhambatnya air seni, rasa sakit, maupun ketidakmampuan untuk buang air kecil, merupakan indikasi terjadinya gangguan atau masalah kesihatan pada kucing Anda.


Alat kelamin
Terhambat atau kurang berfungsinya alat kelamin, terjadinya iritasi, pembersihan yang berlebihan pada area genital, maupun buang air kecil yang terlalu sering, merupakan indikasi terjadinya gangguan atau masalah kesihatan pada kucing Anda

2 comments

rindu dekat kucing :( dulu sya ada 6 ekor kucing..semuanya unik..ada kehebatan masing2..tp syg, org dtg umah minta2..last2 semua pergi..


EmoticonEmoticon